torsdag 15 januari 2015

Linda spårlina!

Tog fram min spårlina häromdagen och den var inte lindad som den brukar. Det var länge sen jag använde den, så jag hade glömt hur man lindade den rätt. Börjar visst bli senil?
Sökte på internet, men hittade inget vettigt om hur man gjorde. Så jag kontaktade Kicki som spårar med ett gäng när det inte är snö och bad om en bild på hur hennes upplindade lina såg ut.

Bussiga Kicki lade ut en bild på sin blogg och det var ungefär som jag hade lärt mig linda också.
Enda skillnaden var att sluttampen med karbinhaken var olika trädd, även om slutresultatet var densamma. Spårlinan ska ju gå att hänga upp i karbinhaken och det gör den ju med bägges metoder!

Såhär blev resultatet på min spårlina!


Jag börjar med att lägga änden utan haken mellan tumme och pekfinger, med änden över handryggen, sen snor jag resten av linan som en åtta runt armbågen och tummen, tills jag har en bit av linan kvar med haken.
Man får prova sig fram hur lång den behöver vara.
Som Du ser så har jag lindat några varv där korsningarna blir på linan och sen viker jag linan som en ögla och stoppar in den i det övre hålet och trär karbinhaken igenom och drar åt. Då låser jag linan, så den inte glider upp.
Här hade Kicki dragit karbinhaken genom övre hålet, utan ögla, och det är nog såsom de flesta gör?
Metoden jag använder lärde jag mig när jag gick Spårkurs special på SBK för flera år sen. 
Sen är det bara att hänga upp den i haken!

Här en närbild på slutresultatet!

När man sen ska använda linan, så är det bara att lossa haken och snurra upp varven runt och sen kasta ut den utan trassel, p.g.a. kryssläggningen i åttor vid upplindningen.
Hoppas det kan hjälpa någon med min beskrivning och bild?
Lycka till och träning ger färdighet!
Tack Kicki för hjälpen med beskrivning och foto!

1 kommentar:

Kicki sa...

Ingen orsak. Jag fick ju dessutom tips till en temabild ;-)