fredag 12 september 2014

Nödvändigt ont!

Igår var jag till Varekils veterinärklinik på eftermiddagen!
Dags för den vanliga kloklippningen och dessutom var det dags för vaccinering. Jag hade tid till kl 3, men det tog tid innan jag fick betala, så jag hann inte gå med hundarna så dom fick kissa. Därför kissade Rollie i väntrummet när han skulle in!

Han blev så stressad av att det låg ett galler på det lilla trappsteget och sen var det ju ett annat golv, så han kissade på sig! Han har ju alltid varit rädd att gå på golv som är hala eller som han inte känner igen och jag tror det blivit värre med åldern?

Vi fick i alla fall gå in i ett rum och veterinären gav dom varsin spruta och det hördes inte ett pip från någon av hundarna.
Vi fick vänta ytterligare innan det kom in en tjej, som skulle klippa klorna. Det var varmt och svettigt och hundarna var stressade och flåsade och dreglade.
Även kloklippningen gick bra!

Men, nu tyckte tjejen att hundarna var under hull??!
Hon klämde och kände och sa att hon kände ryggkotorna och revbenen. Ursäkta mig, men mina hundar har aldrig varit magra, fast det sa jag ju inte!

Hon ville att vi skulle väga dom för kontroll och det gjordes med lite protest från vovvarna.
Rollie vägde sina vanliga 19, 7 kg och Klicker sina dryga 22 kg.
En Collie skall väga mellan 20-29 kg, så dom håller sig ju innanför normalvikten. Dessutom tror jag det är bättre att hunden är liite lättare än att vara i de högre viktklasserna?

Enda gången Rollie har vägt över 20 kg, var när Famos levde och han måste äta så inte Famos skulle få något, För annars är mina hundar inte stor i maten precis.
Klicker var för några år sen uppe i 25-kilosklassen, men han har också alltid ätit lite. Vissa dagar äter han inte alls och jag kan ju inte tvinga i dom maten!

Naturligvis ville tjejen förstås sälja dyrt foder, men dom får Pedigree Pal Active som är lite fetare. Det har dom ätit i flera år och det är ett bra pris också. Dessutom har dom levt i 13 och 5 månader och 7 år och 9 månader och har aldrig varit sjuka, så inte ändrar jag på det,

Nu hör det till saken att tjejen inte är någon veterinär, så jag litar nog på mitt eget omdöme om hullet på mina hundar och duger inte maten, så kan jag inte göra så mycket åt det.
Skulle någon av dom matvägra i flera dagar, så är ju saken annorlunda, men inte sitter jag och handmatar en hund som inte vill äta en dag eller två.

Lite senare på kvällen var jag barnvakt till Meja, eftersom Carina var på föräldramöte på Mejas skola.
Meja och jag åt pasta med skinksås till och det var jättegott!
Vi spelade lite spel innan det var dags för henne att lägga sig och hon hann inte mer än somna, så var Carina hemma.

Önskar Dig en trevlig helg!






3 kommentarer:

Anette sa...

Äsch, ibland blir man bara lite galen på "förståsigpåare". Jag försöker hålla nere mina också. Ester har ju dåliga höfter och Nitza dåliga armbågar så det är väl bättre att de är lite lättare (inte för att de är jättelätta 45 och 40 kg....men det är inte "feta" i alla fall!) Så fortsätt du som du gör och det gör du ju tydligen!! Ha en fin helg. /Anette

Paula i pörtet sa...

Det var värst vilken viktigpetter. Nog vet du vad som är bäst för dina djur! Blinka kunde gott gå ner lite i vikt, lite rultig är hon men samtidigt tror jag det mest är muskler för hon rör sig mycket mer än papilloner brukar. Och fort ska det gå! Jag ger också Pedigree till Blinka och läste nyss en undersökning där det var det bästa fodret förutom de svindyra. Fast jag ger ju hemlagat också, dock inte lika mycket nu då jag är själv för jag lagar mest vegetariskt nuförtiden.
Kram från pörtet

Kicki sa...

Det vore bättre om det påpekades om hundars överhull, vilket är betydligt vanligare än tvärtom. Man ska känna revbenen när man tar dom utefter sidan.
Men jag blev förvånad att en colliehane inte väger mer.
Mina frallor (dom vuxna) väger 12 kg och Jolly har vägt 27 kg i hela sitt vuxna liv. Hon är lite mullig nu på den vikten, men hon har tappat en hel del muskler.
Kram/Kicki