måndag 6 maj 2013

Morgonstund

....har guld i mund!
Igårkväll tittade jag på Mästarnas mästare och sen kommer jag inte ihåg något mer, eftersom jag somnade på soffan. Vaknade halv 4 idag och gick ut med hundarna vid halv 5.
Egentligen skulle man gå ut varje morgon vid den här tiden, för det är full sångkonsert på fåglarna. Dom kvittrar och sjunger för full hals. Då kan man ju känna att det är vår t.o.m.

Efter rastningen var det dags för frukost och så här ser den för det mesta ut hos mig. Inga tjusiga dukningar här inte!


Igår hade vi en underbar dag! Första riktiga vårvärmen, tror jag? I alla fall kändes det så för mig.
Rensade ett av landen här framför spireahäcken där jag satt lite tulpan- och påskliljelökar för snart 2 år sen. Dom börjar gå i knopp och faktiskt hade en lilja börjat blomma.
Det är massor med Såpnejlikor där längre fram på sommaren, men förra året växte dom så fort, så tulpanerna och liljorna knappt syntes när dom blommade. Därför rensade jag bort även de såpnejlikor som börjat växa nu.

Rensade också bort det gamla gräset och stjälkarna hos Pionen. Jag har letat och letat efter de vinröda skotten, men inte lyckats se några, så jag trodde den hade dött?
Men när jag råkade gå så att solen lyste på den, så såg jag att det stack upp 2 små skott! Så roligt att den överlevt vintern. Pioner är ju ganska seglivade, men med den dåliga snövintern (inte för att jag klagar) och med barfrost länge, så vet man ju aldrig.
Träffade närmaste grannen, som berättade att den gått hårt åt hennes Vintergröna i vinter.

I lördags tog jag lite bilder igen när jag gick med hundarna.
Det är väldigt sent med grönskan i år och så här ser det ut på gärdena nu.


Tjälen har nyss gått och det har börjat torka upp. Det har kommit mera grönt på de gärden som är i odling, det här var det nog många år sen det odlades något. Det brukar komma en fårbonde och slå varje sommar och det är bra, för gräset blir ganska högt där hundarna har gödslat.

Det blåste rätt friskt och så här ser Collien ut då.


Undrar vilka underbara dofter dom känner i vinden?
Så har vi vår trogne följeslagare Mio med den högaktningsvärda åldern 14.


Han är med oss varje gång vi går ut och så har vi en procedur att så fort jag stannar, så ska han fram och bli kliad på ryggen och dragen i svansen. *S*

Så var det den lurvige!


Idag eller imorgon skall han få sig ett bad! Välbehövligt!
För övrigt är planen klippning av häcken vid vägen, lite städning och kanske bada Famos.

Tillagt 12.50
Det var ju inte den här sortens badande jag hade tänkt mig!


Om man skyndar sig att lägga ner huvet kan man blöta skägget också?


Så roligt är det med en Riesenschnautzer som gillar att bada. I bäcken!

Önskar alla en fin start på veckan!





Inga kommentarer: