torsdag 12 maj 2011

R-apporten!

Igår eftermiddag var jag hos Carina och passade Meja. Vi var ute, men det var väldigt kvavt och varmt och dom hade varnat för åska och regn.
Vid sextiden började det åska och det kom en liten regnskur, men det drog bort ganska snabbt. Som tur var hade jag dragit ur alla kontakter innan jag åkte hemifrån, så att inga apparater skulle gå sönder.
Eftersom kontakten till bredbandsmodemet varit urdragen, så krånglade det idag. Det kom och gick och till slut ringde jag Telias support. Han förklarade att modemet och telestationen inte fick riktigt bra kontakt och att modemet sökte en ip-adress, men inte lyckades och då blev det så.
Jag fick rådet att dra ur strömkabeln till modemet och vänta i 20 minuter innan jag satte i den igen. Det gjorde jag och sen har det fungerat. Bra och nu fick jag ju lära mig något nytt också, för det kommer säkert att hända fler gånger.

Men, vad jag egentligen skulle skriva om, var att eftersom jag var borta igår och jag haft lite att greja med här hemma idag, så blev det inte mycket tid över till min planerade träning med hundarna.
Därför blev det lite inneträning istället med apportträningen. Vilket också behövs.
Med köttbullsbitar och en tom hushållsrulle gick jag till verket!
Klicker fick börja och det var väldigt slarvigt i början. Bråttom hade han och höll inte rullen utan spottade ut den direkt. Han trodde att han snabbare skulle få godiset, förstås.
När han lugnat ner sig så kunde han sitta stilla framför mig och hålla rullen några sekunder.
Rollie ville inte heller hålla rullen i början, men det gick också bra till slut. Han kunde också sitta framför mig och hålla rullen lugnt i några sekunder.
Dom här hundarna vill inte hålla något i munnen, utan släpper så fort jag släpper taget. Så det är bra gjort av bägge två att ha kommit så pass långt.
Kul när man ser att det går framåt!
För att få dom att hålla ett fastare tag om rullen och slippa tugg och annat slarv, så håller jag emot, så dom får dra lite grann i den. Dessutom kan jag kontrollera att apporten ligger på rätt plats bakom huggtänderna.
Då får dom klick och godis. Nu gäller det att få dom att hålla rullen några sekunder till, men det får vi träna mera på.
Vi hörs!
Ha en bra dag!
Kram Britten



Inga kommentarer: